fredag 27 februari 2009

Bilonca

Det lilla stoet som jag köpte av en hästhandlare som 1-åring, som ni redan listat ut var hon inte heller mycket för världen! Hon var vild och galen och helt ohanterad och hade nog hunnit med massor av elände i sitt lilla korta liv. Hon hade absolut inget förtroende för människor och gick bokstavligt talat till anfall. Hon hade precis som Raidar mugg på alla fyra benen som var infekterat men det hade inte gått så långt som på lille Reidar så med en penicillinkur och smörja ett par månader var det borta och har aldrig kommit tillbaks. Det svåra med Bilonca var ju att hon aldrig blivit hanterad så jag hade mycket jobb med att få henne att stå still och inte försöka sparka ihjäl mig.



Så här såg hon ut då!

Tyvärr har jag inget kort på henne hur hon ser ut idag (jag borde skämmas men jag skall ordna det!

Idag har jag och Ida kört henne på inridning hon har alltså blivit en stor flicka och skall fylla 3 år i år hon är numera vacker som en dag, busig som få, väljer fortfarande lite grann sina vänner med omsorg därför har vi haft svårt att bestämma oss för vem vi skulle lämna henne till. Vi var rädda för att dom skulle vara för hårda mot henne eller fara för hårt fram med henne. Då kom min kära dotter på att vi skulle fråga Samuel, och han tackade ja så det är dit vi har kört henne ikväll. Nu skall jag berätta om Samuel, han är en ung kille kanske lika gammal som mina kära döttrar, han är otroligt go med hästarna, en riktig svärmorsdröm!!!! Han hade det så fint i sitt stall och hans föräldrar var supergulliga. Dom hade byggt ett jätte jättefint litet utestall och det skall ju nu vår Bilonca eller Lillan som Ida kallar henne för inviga! Måtte hon nu inte förstöra något!!!Samuel hade lagt morötter i hennes krubba som välkomstpresent, hur gulligt är inte det!!!!

Men det gulligaste av allt ihopa är att Samuel har en Travhäst, ett litet sto, fan jag skulle skjutas men jag har glömt vad hon heter(nu svär jag men det är bara för att jag har umgåtts med Ida hela eftermiddagen....(gode gud den lilla ungen svär som en grovarbetare) i allafall Samuels lilla travarsto har han ägt i 14 av hennes 17 år, han har tävlat hoppning med henne och sa att hon är den sista hästen i detta stallet som skulle säljas!!!!!!!! ÅHHHHHHH!!!!!

Samuel om du läser detta och har en digitalkamera ta några fina bilder på Lillan och skicka dom på min mail så blir jag jätteglad!!!!!! Lycka till med inridningen och pussa på vår lille häst!!!

Tack underbara lilla Ida för att du har haft Bilonca hos dej och vant henne vid sadel och träns du är vär en hel säck med guldpengar!!!

Lite Reidar gossen! I går var hovslagaren här och gjorde ett helt otroligt jobb med Reidars hovar ett tag var jag så skiträdd och frågade lite försynt om han verkligen visste vad han gjorde, han bara tittade på mej och log och jag kan garantera att den mannen visste vad han pysslade med! Han tyckte att Reidar såg hemsk ut och hade aldrig sett en häst med mugg som gått så långt men han var ändå hoppfull med tanke på att det blivit så mycket bättre på två veckor! Reidars hovar blev så fina och jag var så jublande glad så jag sjöng hela eftermiddagen, jag sjöng till och med i duschen, akta er vad ni skall vara glada som slapp att höra på det!

Malin vår veterinär har varit här idag och hon var ochså glad och tyckte det hade hänt mycket på dessa veckor. Så jag har fått nya recept på mer medicin så vi fortsätter att kämpa på!!!

Vi drog ut en vargtand på Elaine mitt 11 åriga halvblodsto, hon var ju ganska trött av medicinen och medan Malin drog ut tanden stod jag med Elaines huvud på min axel och Reidar står ju i boxen bredvid Elaine och han töntade sig hela tiden, han drog först av min mössa, sedan drog han av Malins mössa, han slet in Elaines täcke i sin box, han gnodde runt i mitt hår så jag liknade nåt från yttre rymden, han tuggade på Elaines öra, han är så söt och go den gossen Gud jag är redan så fäst vid honom så jag vill inte tänka tanken att vi inte får honom bra. JaG ryser av bara tanken!!! Nix inga negativa tankar detta skall gå vägen!!! Han skall bli frisk så enkelt är det bara!!!

Åsså lite Pippi vår prinsessa!

Åsså lite Tommy


Då var det dags att gå ut med vovvarna, sova lite och i morgon är det dags att jobba igen, 22 timmars helgarbete!


Kramar Tina

Inga kommentarer: