söndag 12 april 2009

Reidar är hemma!

I torsdags körde jag och Ida till Stenestad för att hämta hem Reidar! Vi fick information om skötseln och hans vård dom närmsta veckorna med medicin och bandagebyte varannan dag, det blev ett par bärkassar med olika lindor, smörjor och dylikt!

Flickorna sa ochså att hans ben såg för j-a ut och att jag inte skulle bli rädd när jag tog av bandagen första gången!!!Veterinären var trots det mycket nöjd med operationen, konvalecens o dylikt vet dom inte efter som ingen gjort denna operationen förut!!

Å minsann tror jag att dom allihopa blivit lite fästa vid min häst:-)


Precis när vi lastat Reidar kom en av flickorna tillbaks körande in på gården och sa att hon glömde att skicka med den lindan som skulle sitta närmast hoven, så hon sprang in och hämtade några rullar och gav oss, vi började köra och när vi kommit en liten bit på väg möttes vi av en skenande ardenner, Ida var tvungen att bromsa och tuta för att få kontakt med den lösa Dunderklumpen men den sprang bara i fullfart mot oss och tittade bakåt istället för framåt, jag insåg att den skulle springa rakt in i vår bil så jag slängde mig ur bilen och började vifta med armarna och skrika då såg den oss och började sakta in, jag fick slutligen tag i grimskaftet och kunde överlämna den till sin ägare!!!

I vår transport stod saker o ting inte rätt till, det var ett hiskeligt liv och när jag öppnade sidodörren hade Reidar fått sina framben över bommen....ve o fasa han hängde på sina nyopererade ben!

Ida for iväg till närmsta hus för att låna en kniv, vi hade kniv o skruvmejsel i bilen men tösabiten var så chockad så hon inte tänkte på det just då!! Jag gjorde något man aldrig skall göra jag gick in i transporten och lossade Reidars grimskaft som han hade snott runt sitt ena framben, det var precis som han kände på sig att jag skulle hjälpa honom så istället för att spjärna emot o få panik så tog han ner huvudet så jag kunde få loss grimskaftet ur grimman och lossa hans ben!!

Den goa tjejen från kliniken hämtade ett par tjejer till och en av veterinärerna men då hade jag redan fått ner Reidar från bommen han var ganska uppskärrad men ändå inte helt panikslagen men han fick ändå lite lugnande medicin så vi kunde fortsätta hemfärden som tack o lov gick bra utan fler incidenter!!!

Alla på Stenestads Hästklinik har varit absolut helt fantastiska den ene mer underbar än den andra, jag kan varmt rekommendera alla som har sjuka hästar att åka dit, besök deras hemsida för mer information http://www.stenestadhastklinik.se/!

Så var det då dagen D då bandagen skulle bytas jag hade planerat att göra det direkt på morgonen men hade hela tiden saker att göra t.ex Nu gör jag det eller nej lite mer kaffe först och kanske en cigg till...nu då? Nej först en liten kopp kaffe till o lite mer cigg:-) men till slut tog jag mod till mej och tog av bandagen, jag blev så överaskad av resultatet, jag hade förväntat mig det allra värsta scenariot men gud det var så fint, ingen svullnad och han hade fått så fina karleder nästan som om dom vore skulpterade visst det var sårigt och så men herregud det var ingenting om man jämför med hur stackaren såg ut när vi köpte honom i februari så om läkningen fortsätter så här så är min häst helt återställd och det kommer inte att dröja länge!

Han skall stå inne med fullständig boxvila tills han skall på återbesök om ca två veckor men han tar det fint, vi skiftas om med dom små Shetlandsponnyerna så dom får turas om att stå inne i boxen bredvid honom som sällskap!!!!

Tack underbara Göran och alla flickorna i Stenestad ni är helt fantastiska allihopa!!! Och förlåt kära familj för att det serveras pasta o nudlar varje dag men man kan ju variera sig...makaroner den ene dan, spagetti den andra och lite nudlar den tredje dan!!!!
Och jag ber dej däruppe om du finns låt inga saker gå sönder, ingen tvättmaskin, ingen bil, ingen spis och ingen liten hund får bli sjuk heller LOVA DET!!!!

Inga kommentarer: